Procedure groepsindeling
Foto kraanvogels door Brian Forsyth
Procedure groepsindeling
informatie over het proces
Foto kraanvogels door Brian Forsyth
Het proces van groepsindeling voor het komende schooljaar is een taak die wij zorgvuldig uitvoeren. Hieronder vindt u de stappen van onze indelingsprocedure:
Teamoverleg
Door middel van zes bijeenkomsten, waarbij het gehele team betrokken is, delen we de leerlingen in.
Leerkrachtobservaties
Leerkrachten spelen een cruciale rol omdat zij de kinderen het beste kennen in de schoolomgeving. Ze observeren de sociale interacties en dynamiek binnen de groepen gedurende het jaar.
Sociogrammen
Gedurende het schooljaar worden sociogrammen gemaakt om inzicht te krijgen in de sociale structuren binnen de groepen. Dit helpt bij het identificeren van positieve en negatieve interacties tussen de leerlingen.KiVa vragenlijsten
Vanaf groep 5 worden twee keer per jaar vragenlijsten van KiVa ingevuld om meer inzicht te krijgen in de groepsdynamica en sociale relaties binnen de groepen.
Sociaal-emotioneel evenwichtige groepen
Het belangrijkste uitgangspunt is het creëren van groepen die sociaal-emotioneel evenwichtig zijn. Dit betekent dat er wordt gekeken naar bestaande sociale lijnen in de groep en welke kinderen elkaar positief stimuleren.Voorkeur van leerlingen voor leerkrachten
Voorkeuren van leerlingen en/of ouders voor bepaalde leerkrachten worden niet meegenomen in de indeling, omdat dit de sociale afwegingen van andere leerlingen zou kunnen beïnvloeden.Informatie aan ouders
Ouders worden geïnformeerd via ouderportaal aan het einde van het schooljaar. Tijdens oudergesprekken kan de leerkracht meer informatie verstrekken over de redenen achter de plaatsing van hun kind in de betreffende groep.Door deze procedure te volgen, wordt gestreefd naar groepen die een positieve en ondersteunende sociale omgeving bieden voor alle leerlingen.